نیم نگاهی به تجارت خرما

نگاهی کلی به محصول خرما
نیم نگاهی به تجارت محصول خرما، توضیح کد محصول 080410 به شرح جدول ذیل است. جهت مشاهده کامل تر کلیک کنید.
080410 |
خرما، تازه یا خشک شده |
Dates, fresh or dried. |
080410 |
وضعیت صادرات خرما در جهان
در سال 2022، میزان صادرات خرما 1849944 هزار تن به ارزش 2293501 هزار دلار می باشد و پنج کشور صادر کننده عمده در جهان به ترتیب عربستان صعودی، اسرائیل، ایران، امارات متحده عربی و تونس می باشند و حدود 55 درصد صادرات کل جهان توسط این پنج کشور انجام گرفته است.
همانطور که مشاهده می کنید کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین کشور صادر کننده برتر در جهان (در سال 2022 )، سهم 12.6 درصدی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. شما عزیزان می توانید از تحلیل کشمش نیز دیدن فرمایید.
رشد سالانه ارزش صادرات خرما طی سال های اخیر چگونه بوده است؟
با بررسی رشد سالانه ارزش صادرات خرما بین سالهای 2021 و 2022 در می یابیم که کشور های عربستان صعودی و امارات متحده عربی رشد مثبت داشته اند ولی در مقابل اسرائیل، ایران و تونس رشد منفی را تجربه کرده اند.
بررسی وضعیت واردات خرما
حال بیایید نگاهی به وضعیت واردات محصول خرما با کد محصول 080410 داشته باشیم.
حجم واردادت کد کالای 080410 در سال 2022 معادل 1839749 تن بوده و ارزش دلاری هر تن 1107 دلار بوده است و در کل در سال 2022 جهان 2036754 هزار دلار واردات این کد محصول را داشته است.
وارد کنندگان عمده این محصول در جهان به ترتیب هند، مراکش، امارات متحده عربی، فرانسه و ایالات متحده امریکا می باشند.
تراز تجاری خرما چگونه است؟
با توجه به لیست کشورهای صادر کننده و وارد کننده می بینیم که امارات متحده عربی چهارمین صادر کننده و سومین واردکننده این محصول در جهان می باشد. با بررسی و دقت بیشتر مشاهده می شود که تراز تجاری این کشور مثبت است لذا میزان صادرات آن به میزان 131536 هزار دلار آمریکا از واردات این کشور برای محصول خرما بیشتر می باشد.
با کمی دقت به آمار و مقادیر میانگین قیمت واحد محصول خرما برای پنج کشور اول صادر کننده، موضوع مهمی جلب توجه می کند و آن میانگین قیمت واحد کشور ایران در بین کشورهای رقیب است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگرید
همانطور که در نمودار مشاهده می گردد ارزش واحد این محصول به ازای هر تن ( unit value ) برای ایران 835 هزار دلار به ازای هر تن است که در مقایسه با چهار رقیب دیگر بسیار پایین می باشد. به این موضوع می توان هم به عنوان فرصت و هم به عنوان تهدید نگاه کرد برای پی بردن به دلیل این موضوع می بایست بررسی های دقیق تر و عمیقتری صورت پذیرد.
در این تحلیل نیم نگاهی به تجارت محصول خرما داشتیم. کارشناسان ما در ManMap تلاش می کنند تا با کنار هم قرار دادن داده های مختلفت از سایته ای خارجی و داخلی تصویری شفاف تر و روشن تر از وضعیت بازار های جهانی به شما ارائه دهند. با استفاده از راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

نیم نگاهی به تجارت سنگ
بیشتر بدانید
آمار تجارت خارجی ایران طی هشت ماهه سال 1403
بیشتر بدانید