نیم نگاهی به تجارت پسته

 

با رجوع به سایت اچ اس کد (سامانه آمار و ارقام تجارت ایران و جهان) به آدرس HS-Code.ir و جستجوی کلمه پسته درمی یابیم که پسته داخل غلاف در طبقه بندی کد تعرفه های کالا محصول پسته در فصل 08 و عنوان 02 و عنوان فرعی 51 دسته بندی می شود بنابراین کد تعرفه یا همان اچ اس کد (HS code) محصول پسته داخل غلاف 080251 می باشد و با نگاهی به آمار و ارقام صادرات و واردات این محصول در سایت اچ اس کد متوجه می شویم که این محصول در 9 ماه ابتدای سال 1402 بالغ بر 291793203 دلار از گمرک های ایران صادر شده است.

 

 

تولید کنندگان عمده پسته در جهان چه کشورهایی هستند؟

در نیم نگاهی به تجارت محصول پسته به تولید کنندگان عمده این محصول در جهان، جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا می باشند. طی گزارش سایت FAO آمار تولید محصول پسته در مورد سه کشور ایران، ترکیه و آمریکا به صورت جدول ذیل می باشد:

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید تولید پسته در ایران به مراتب بیشتر از آمریکا به عنوان دومین تولید کننده محصول پسته می باشد.

 

 

ارزش صادرات و واردات پسته  

به منظور نیم نگاهی به تجارت محصول پسته ارزش صادرات این محصول اهمیت ویژه ای دارد. ارزش صادرات این محصول در سال 2022 به میزان 2,516,161 هزار دلار و ارزش واردات این محصول در جهان در همان سال 2,223,085 هزار دلار بوده و در طی 5 سال گذشته رشد منفی 2 را در آمار جهانی ثبت کرده است.

 

پنج صادر کننده اول پسته در جهان

پنج صادر کننده عمده این محصول در جهان طبق نمودار ذیل به ترتیب ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران، آلمان، بلژیک و امارات متحده عربی می باشند. در اینجا متوجه تفاوت میزان تولید و صادرات پسته در دو کشور نخست می شویم. با وجود اینکه تولید پسته در ایران بسیار بیشتر از آمریکا می باشد ولی ارزش صادرات این محصول در آمریکا بیشتر از ایران است که این خود جای بررسی و تحلیل عمیق تر دارد.

 

در گام دوم سهم هر یک از صادر کنندگان پسته را در صادرات جهان بررسی می کنیم که نتایج مطابق جدول زیر است:

مجدد مشاهده می کنیم کشور آمریکا با 64 درصد، سهم عمده ای در صادرات جهان داشته و با وجود اینکه تولید پسته در ایران بالاست ولی سهمی معادل 12.7 درصد از صادرات جهان را به خود اختصاص داده است.

 

 

وضعیت واردات پسته در جهان چگونه است؟

در نیم نگاهی به تجارت محصول پسته، حال همین نمودارها را برای کشورهای وارد کننده ارائه می دهیم:

همانطور که در نمودار مشاهده می کنید کشورهای آلمان، چین، بلژیک، ترکیه و اسپانیا به عنوان وارد کنندگان عمده این محصول در جهان می باشند. با در کنار هم قراردادن نمودار صادرکنندگان و وارد کنندگان در جهان متوجه می شویم که کشور های آلمان و بلژیک هم در دسته پنج وارد کننده محصول پسته و هم در پنج صادر کننده اول جهان قرار دارند.

  • آلمان = 14.5
  • چین = 13.1 
  • بلژیک = 8.1 
  • ترکیه = 5.9 
  • اسپانیا = 5.1 

از واردات جهان را به خود اختصاص داده اند.

 

همانطور که در مقایسه دو نمودار درصد سهم واردات و صادرات می توانید ملاحظه کنید آلمان 6.8 درصد از صادرات پسته جهان را در اختیار دارد و در عین حال سهم 14.5 درصد از واردات این محصول در جهان را به خود اختصاص داده است.

 

درادامه دو نودار دیگر را جهت بررسی و اطلاع بیشتر برای نیم نگاهی به تجارت محصول پسته می آوریم.

با مقایسه کشور ایران و آمریکا به عنوان دو صادر کننده عمده محصول پسته در پنج سال گذشته در می یابیم که صادرات آمریکا از سال 2018 رشد داشته در حالی که ایران از سال 2018 شاهد رشد صادرات نبوده است.

 

نمودار روند واردات این محصول در 5 سال گذشته  به صورت زیر می باشد:

با بررسی نمودار فوق مشاهده می کنیم که کشورهای آلمان و بلژیک که در هر دو دسته صادرکنندگان و وارد کنندگان محصول پسته می باشند، در پنج سال گذشته واردات خود را افزایش داده اند.

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

در این تحلیل نیم نگاهی به تجارت محصول پسته داشتیم. مسلما با تحقیق بیشتر و عمیقتر می توانیم به داده های ارزشمند دیگری درخصوص صادارت این محصول و همچنین کشور های همسایه که پتانسیل واردات دارند دست پیدا کرد.

با توجه به این موضوع که ایران تولید کننده عمده پسته در جهان می باشد و این محصول، محصول صادراتی می باشد بدین معنی که بیشتر از آنکه مصرف داخلی داشته باشد ارزش صادراتی دارد و کمک زیادی به ارزآوری کشور می کند؛ لذا برای کسب جایگاهی که در خور ایران باشد نیاز به تمرکز بیشتر و تحقیق های دقیق تر می باشد.

تیم ManMap متشکل از کارشناسان خبره و مشاوران بازرگانی خارجی و امور کمرگی می توانند  با انجام  تحقیقات بازار، برندسازی محصول و ارائه مشاوره جهت نحوه ورود به بازار های خارجی و همچنین مشخص نمودن موانع احتمالی موجود در این راه، تصویر شفاف تری از فضای تجارت جهانی محصول پسته در اختیار شما فعالان و علاقه مندان بازرگانی خارجی قرار دهند.ما معتقدیم فعالان حوزه تجارت خارجی بیش از راهنمایی نیاز به وضوح دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 

 

سید محمد سعید حسینی

دکتری مدیریت بازرگانی - بازاریابی

دکتری حرفه ای کسب و کار - برندسازی

 

پریسا خلیلی

مدرس دوره های ITC و آنالیزور تجارت خارجی

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده: ملیکا حقیدوست

تاریخ: 1403/09/19

نیم نگاهی به تجارت سنگ
بیشتر بدانید
آمار تجارت خارجی ایران طی هشت ماهه سال 1403
بیشتر بدانید
نیم نگاهی به تجارت محصول سیب
بیشتر بدانید