نیم نگاهی به تجارت ایران

با نیم نگاهی به وضعیت تجارت ایران در می یابیم سه مقصد مهم صادراتی ایران کشور های چین، عراق و امارات متحده عربی هستند و در مقابل بیشترین واردات را از کشور های امارات متحده عربی، چین و ترکیه داشته ایم. همانطور که در نمودار ذیل مشاهده می کنید، چین با داشتن 27.7 درصد از صادرات ایران عمده ترین وارد کننده محصولات ایران می باشد و به عبارت دیگر نزدیک به 30 درصد از صادرات ایران به کشور چین می باشد.
واردات
در مقابل اگر بخواهیم بدانیم سه کشور اولی که ایران بیشترین واردات را از آنها دارد کدام کشورها می باشند، با نمودار زیر مواجه می شویم:
همانطور که در نمودار فوق ملاحظه می کنید امارات با بیش 30 درصد بالاترین سهم را دارد؛ به عبارت دیگر 30 درصد از واردات ایران از کشور امارات متحده عربی صورت می گیرد و بعد از آن، کشورهای چین و ترکیه قرار دارند.
در این بخش سعی داریم نیم نگاهی به روند واردات از ایران داشته باشیم یا به بیانی دیگر، سهم مقاصد صادراتی ایران در پنج سال گذشته چگونه بوده است؟ برای نمایش این موضوع نمودار ذیل را داریم:
از بین سه کشور عمده وارد کننده از ایران فقط عراق رشد منفی داشته است ولی در مقابل کشور چین و امارات متحده عربی علی رغم فراز و فرود واردات از ایران، باز هم رشد مثبتی داشته اند، مخصوصا کشور چین که رشدی نزدیک به 30 درصد داشته است.
برای تکمیل بحث نمودار روند واردات صادر کنندگان عمده به ایران را هم در ادامه خواهیم آورد تا نگاهی کامل تر به روند تجارت ایران داشته باشیم.
همانطور که در بالا اشاره شد ایران بیشترین واردات خود را از سه کشور امارات متحده عربی، چین و ترکیه انجام می دهد.
روند واردات ایران از این سه کشور در طی 5 سالی که آمار تجارت جهانی در سایت های بین المللی بروز شده است یعنی سال های 2018 الی 2022 به صورت ذیل می باشد:
تیم ManMap متشکل از کارشناسان خبره و مشاوران بازرگانی خارجی و امور گمرکی می تواند با انجام تحقیقات بازار، برندسازی محصول و ارائه مشاوره جهت نحوه ورود به بازار های خارجی و همچنین مشخص نمودن موانع احتمالی موجود در این راه، تصویر شفاف تری از فضای تجارت جهانی در اختیار شما فعالان و علاقه مندان بازرگانی خارجی قرار دهند. ما با کمک شرکای تجاری مان و معرفی شرکت های معتمد و معتبر در زمینه تجارت خارجی برآنیم تا با کمترین ریسک و هزینه بتوانید تصمیم درستی در زمینه ورود به بازار های خارجی اتخاذ کنید.
ما معتقدیم فعالان حوزه تجارت خارجی بیش از راهنمایی نیاز به وضوح دارند.
سید محمد سعید حسینی
دکتری مدیریت بازرگانی- بازاریابی
دکتری حرفه ای کسب و کار – برند سازی
پریسا خلیلی
مدرس دوره های ITC و آنالیزور تجارت خارجی

نیم نگاهی به تجارت سنگ
بیشتر بدانید
آمار تجارت خارجی ایران طی هشت ماهه سال 1403
بیشتر بدانید